Kommande aktiviteter

Ulriksdals slott med Orangeriet
Guidad tur 27/8 kl 13.30

Ulriksdals slott
– är beläget i Kungliga nationalstadsparken och uppfördes på 1600-talet. Till höjdpunkterna hör rum inredda på 1800-talet för Karl XV och Stora vardagsrummet inrett 1923 åt Gustaf VI Adolf.
Flera regenter har satt sin prägel på slottet – Fredrik I, Karl XIV Johan, Karl XV och Gustaf VI Adolf, som senast nyttjade slottet som kunglig bostad. Även drottning Kristina uppskattade slottet, så pass mycket att hon lät sin kröningsprocession utgå från Ulriksdals slott år 1650.
Ulriksdal är ett modernt 1600-tals slott, till höjdpunkterna hör vardagsrummet inrett av Carl Malmsten.
Slottet är omgiven av en stor slottspark. I parken finns skulpturer av bland annat Per Lundgrens skulpturgrupp ‘De nätdragande morianerna’. Skulpturerna finns att beskåda vid gångbron över Igelbäcken som rinner genom slottsparken.
Till sevärdheterna hör också orangeriet i slottsparken som nu är platsen för Nationalmuseums samling av svenska skulpturer.

Kommunal färdväg: T-bana till Bergshamra eller pendeltåg till Ulriksdals station och därifrån buss. Därefter promenad 500–1500 meter.

Turen börjar 13.30
Kostnad för deltagande är 120 kronor.
Sista anmälnings– och betalningsdag är 20 augusti
Anmäler dig gör du till foreningenvet@gmail.com
eller till Eva Lönnblom via SMS till 070/767 30 88.

Betalning emotser vi helst till föreningen plusgiro.
Kom ihåg att ange vem du är som betalar.

Märta Måås-Fjetterström på Kungliga slottet
Mattor finns att beskåda i Rikssalen
Guidad tur 21/10 kl 13.30

”Se på mattorna – det är jag”
Utställningen titel är hennes egna ord. När hon ombads beskriva sitt konstnärskap sa hon: ”Se på mattorna – det är jag”. Det var mattorna som uttrycksfullt talade om vem hon var och berättade om hennes inspirationskällor, liv, karriär och förutsättningarna för kvinnligt företagande under första halvan av 1900-talet.
Kungafamiljen har sedan Märta Måås-Fjetterström startade sin verkstad 1919 regelbundet köpt ur hennes paroduktion. Hennes högklassiga verksamhet låg Kungens farfar och farfars far varmt om hjärtat och de beställde båda ett betydande antal mattor från Märta Måås-Fjetterströms verkstad. Mattorna har alltid funnits i de mest privata rummen på de kungliga slotten.
I år är det hundra år sedan hennes verksamhet startade. För första gången visas nu mattorna som finns i de kungliga samlingarna.

Märta Måås-Fjetterström växte upp i Vadstena och var dotter till kyrkoherden där. Hon studerade på Högre konstindustriella skolan i Stockholm. Båstad kom att bli Måås-Fjetterströms hem fram till hennes död 1941. Under hela sin levnadstid fick Måås-Fjetterström och hennes vävverkstad ta emot flera prestigefyllda uppdrag, men det definitiva kritikergenombrottet kom 1934 med en utställning på Liljevalchs konsthall.

Turen börjar 13.30
Kostnad för deltagande är inte bestämt ännu.
Sista anmälnings– och betalningsdag är 14 oktober
Anmäler dig gör du till foreningenvet@gmail.com
eller till Eva Lönnblom via SMS till 070/767 30 88.
Betalning emotser vi helst till föreningen plusgiro.
Kom ihåg att ange vem du är som betalar.