Kommande aktiviteter

Märta Måås-Fjetterström på Kungliga slottet
Mattor finns att beskåda i Rikssalen
Guidad tur 21/10 kl 13.30

”Se på mattorna – det är jag”
Utställningen titel är hennes egna ord. När hon ombads beskriva sitt konstnärskap sa hon: ”Se på mattorna – det är jag”. Det var mattorna som uttrycksfullt talade om vem hon var och berättade om hennes inspirationskällor, liv, karriär och förutsättningarna för kvinnligt företagande under första halvan av 1900-talet.
Kungafamiljen har sedan Märta Måås-Fjetterström startade sin verkstad 1919 regelbundet köpt ur hennes produktion. Hennes högklassiga verksamhet låg Kungens farfar och farfars far varmt om hjärtat och de beställde båda ett betydande antal mattor från Märta Måås-Fjetterströms verkstad. Mattorna har alltid funnits i de mest privata rummen på de kungliga slotten.
I år är det hundra år sedan hennes verksamhet startade. För första gången visas nu mattorna som finns i de kungliga samlingarna.

Märta Måås-Fjetterström växte upp i Vadstena och var dotter till kyrkoherden där. Hon studerade på Högre konstindustriella skolan i Stockholm. Båstad kom att bli Måås-Fjetterströms hem fram till hennes död 1941. Under hela sin levnadstid fick Måås-Fjetterström och hennes vävverkstad ta emot flera prestigefyllda uppdrag, men det definitiva kritikergenombrottet kom 1934 med en utställning på Liljevalchs konsthall.

Turen börjar 13.30
Kostnad för deltagande är 100 kronor för medlemmar och 120 kronor för medföljande.
Sista anmälnings– och betalningsdag är 14 oktober
Anmäler dig gör du till foreningenvet@gmail.com
eller till Eva Lönnblom via SMS till 070/767 30 88.
Betalning emotser vi helst till föreningens plusgiro.
Kom ihåg att ange vem du är som betalar.

Promenad Björkhagen—Hellasgården
den 23 september kl 11.00

Måndagen den 23 september tar vi en höstpromenad mellan Björkhagen och Hellasgården. Vi samlas vid ingången till Björkhagens T-banestation kl 11:00
Det är gröna linjen mot Skarpnäck.
Sträckan är ca 3 km och vi går på fina gångvägar/stigar.

Vi fikar (lunch för den som vill) på Hellasgården
alternativt restaurang Björken (Björkhagens golfklubb)

Buss 401 från Hellasgården till Slussen avgår fyra gånger per timme.

Anmäl dig/er den 20 september
via e-post till foreningenvet@gmail.com
eller till Lars-Gunnar Larsson, 070 376 88 27 (skicka gärna SMS)

Ingen kostnad förutom för fika.