Kommande aktiviteter

Guidad tur på Nationalmuseum
tisdagen den 5 februari
14.00-15.00

Vi kommer att få en guidad visning av byggnaden. Visningen tar en timme och startar 14.00

OBS! Vi samlas i entréhallen 13.40. Klädförvaring och toaletter finns en trappa ner.

Medlemmar går med gratis och medföljande  får betala 100 kronor.
(Entrén till museet är fortfarande gratis, men vi måste betala för den guidade visningen).

Anmälan och betalning görs senast den 28 januari till foreningenvet@gmail.com eller
till Kerstin Wennberg tel 08/307884 (tel.svarare finns).

Föredrag om artificiell intelligens
hos Stiftelsen för Strategisk Forskning
21 februari kl 14.00

Knackar den artificiella intelligensen snart på dörren? Vad kan man egentligen få ut av att stirra på en datamängd? De senaste åren har sett en återkomst i viss triumf för de vi tidigare skulle ha kallat för statistiker och användandet av olika statistiska metoder i en lång rad sammanhang: datorer som spelar schack och andra spel bättre än människor, betydligt större svårighet för vissa brottslingar att komma undan, beslutsstöd i medicinska sammanhang…, men även en återupptäckt förmåga till manipulation av människor som kan föra tanken till häxprocesser och andra mörka historiska minnen.

Vi får lyssna till Olof Lindgren.
Föredraget hålls i Strategiska forskningsstiftelsens lokaler på World Trade Center (WTC) på 7 trappor. Ingång från Kungsbron (norra ingången).
Föredragets längd är cirka 45 minuter plus efterföljande frågestund.

Efter det tar vi en gemensam fika och kan, om så önskas, prata vidare om ämnet för dagens föredragning.

(Stiftelsen för Strategisk Forskning, SSF, finansierar forskning inom naturvetenskap, teknik och medicin med ungefär 600 miljoner kronor om året. SSF är en fri, oberoende aktör inom det offentliga forsknings-
finansieringssystemet.)

Mer information om detta kommer senare.

Årsmöte 2019, torsdag 7 mars
på Tillväxtverket klockan 15.00

Tillväxtverket ligger på Västgötagatan 5 (parallellgata till Götgatan).

Mötet börjar kl 15.00 – men om du är sugen på fika med dopp samt lite prat innan så kom gärna vid 14.30.

Vi startar med att Gunilla Thorstensson, projektledare på Tillväxtverket kommer att berätta om Smart industri – vad, hur och varför.

Efter det så startar själva årsmötet.

Länkar: www.tillvaxtverket.se/smartindustri (för företag)https://tillvaxtverket.se/amnesomraden/digitalisering/sa-arbetar-vi-for-fornyelse-i-industrin.html (för aktörer och intressenter).

Efter mötet samlas vi för att äta en god sallad med smör/bröd och dryck.

Anmälan görs till foreningenvet@gmail.com eller till Kerstin Wennberg senast 3 mars.

Besök på Katarina brandstation och Brandkårsmuseet 27 mars kl 13.00

Välkommen på ett besök hos Katarina brandstation och Brandkårsmuseet.
Vi börjar med en gemensam fika klockan 13.00 och efter det blir det en visning som tar cirka 2 timmar.
Tyvärr är det inte handikappvänligt.

Katarina brandstation ligger på Tjärhovsgatan 9–11 på Södermalm och är Storstockholms brandförsvars äldsta anläggning och världens äldsta i bruk varande brandstation. Stationen ligger i byggnaden Sifvertska kasernen från 1783 och invigdes den 1 juli 1876, då en av Stockholms två huvudstationer.

Föreningen Röde Hanen fick ett museum i samband med ombyggnad av Katarina brandstation under åren 1986-1990. Då friställdes ett tidigare stall, det så kallade Polisstallet, för ändamålet. Stallet byggdes i mitten av 1800 talet för de hästar, som den nybildade poliskåren förfogade över. Med tiden tog brandkåren över byggnaden, som användes till förråd. Museet invigdes 1993.

Kostnaden för besöket är:
medlemmar 40 kronor och medföljande 80 kronor.

Anmälan och betalning gör du senast den 13 mars.
Anmälan görs till foreningenvet@gmail.com eller till Birgitta Svensson .
Betala helst till vårt plusgiro och skriv namn samt aktivitet i OCR-fältet.

Följ med på guidad konstvisning i Nya Karolinska sjukhuset den 26 april kl 13.30

Konstverk Tip of an Iceberg,

Den konstnärliga gestaltningen på NKS, Solna är det hittills största enskilda konstprojekt för offentlig miljö i Sverige.

Konsten tillför en mänsklig, en humanistisk och estetisk dimension i en annars rätt klinisk miljö. Varje konstnärligt uppdrag har utlysts offentligt. En konstnärlig rådgivare valde ut intressanta förslag tillsammans med projektledare och personer från vården, bygget och arkitekterna.

Kom med på en tur hos NKS.  Konstvisningen innebär en rundvandring där en guide berättar om hur kulturförvaltningen arbetar med konsten, vad som krävs av konsten i vårdmiljöer och om de konstverk som vi kommer att få se under visningen. Maxantal för gruppen är 20 personer/visning. Visningen tar ca 60 minuter och sker i lugn takt både inomhus och en kortare tid utomhus.

Tillgänglighet: rollator går bra att använda och hissar finns.

Mer info kommer senare.

Dagstur med Eckerölinjen
– onsdagen den 10 april

Välkommen på en tur med Eckerölinjen onsdagen den 10 april.

Anslutningsbuss finns från både Stockholm och Eskilstuna.

Mer information om utflykten kommer senare.