Kommande aktiviteter

I föreningen VET försöker vi se framåt och hitta möjligheter till träffar. Vid senaste styrelsemötet kom vi fram till ett antal arrangemang som möjligen kan genomföras.
Vi uppdaterar vår webbplats efter hand.

Utflykt till Tyresta by med svamppromenad
Torsdag 17 september kl 11.00

Möjlighet till svampplockning eller i alla fall möjlighet att leta efter svamp. Det finns ett antal vägar att promenera längs med. Åtminstone en som är möjlig för er med rollator. Tips från Bengt Larsson – varför inte gå på bäverjakt, de har lämnat många spår i form av fällda träd. Vill ni inte ut i skogen så kan man stanna vid gården, kolla in djuren eller bara sitta och fika och prata.

Vi åker dit i egna bilar. Finns även möjlighet att åka dit med buss..
Stockholm City till Tyresta By.

Resa med kollektiva färdmedel:
Alternativ 1)
9:51 Pendeltåg 43 till Handen (Mot Västerhaninge). Byte till buss 834 mot Svartbäcken Tyresta By. Bussen avgår 10:31 och kommer till Tyresta By 10:50.

Alternativ 2)
Gullmarsplan till Tyresta By.
10:03 Buss 807 mot Svartbäcken. Byte i Brandbergens Centrum till buss 834 (Svartbäcken Tyresta By). Ankomst Tyresta By 10:50.

Enligt Tyresta bys webbplats så är deras café öppet 9-16.00 på torsdagar.

Mer info kommer.

Guidad tur genom skulpturparken i Västertorp
Måndagen den 5 oktober klockan 13.30

Västertorp var något storartat och modernt när det byggdes. Under efterkrigstiden satte man människan i centrum och det fanns en öppenhet för konst och hur den skulle användas. Funkistidens strikta och rena ytor byttes mot önskan om att dekorera. När så byggmästaren Fritz H. Eriksson, en av samtidens stora i konstvärlden med mottot ”Konst för alla”, satte spaden i jorden började konstlivet att blomstra i Västertorp. En skulpturpark utan dess like växte fram. Konstnärer ville vara med och skapa det nya idealsamhället. Det byggdes ateljéer och många konstnärer flyttade hit.

I Västertorp finns idag 21 fristående skulpturer. De flesta skulpturerna är uppsatta under 1950-talet och är gjorda av svenska skulptörer. De avspeglar 1930- och 1940-talens strömningar i svensk skulptur, med en dragning åt modernism och åt vid denna tid yngre konstnärer. Skulpturparken är den största skulpturutställningen i Stockholm. Parken invigdes 1955 av Gustav den VI Adolf.

Vi startar vid torget utanför T-banehållplats Västertorp/Störtloppsvägen klockan 13.30.
Turen avslutas i närheten av den andra utgången Västertorp/Hägerstensåsen.

Turen är gratis, men vi vill ändå att du anmäler dig. Gör det senast den 2 oktober till foreningenvet@gmail.com eller via sms till Susanne Torén telefonnummer 070/755 73 31.

Visning av konsten på Folksam
8 oktober är inställd. Nytt datum i april 2021.

Höstens visning är inställd. De anställda arbetar hemifrån hela hösten.
Visningen är flyttad till april 2021

Visningen sker på kvällen med start kl 17.00

Kostnad för medlemmar och medföljande är 50 kronor.
Gruppen kan vara 10- 20 personer.

Mer info kommer

Vi besöker ArkDes på Skeppsholmen
Den 18 november kl 18.00

ArkDes ligger precis bredvid Moderna museet.
Vi kan där se utställningen om hur man flyttar Kiruna.

ArkDes regler är för närvarande så att de kan ha guidad tur på kvällen.
Max antal deltagande är 20 stycken.

Jullunch

Jullunch är preliminärt inbokad. Vi håller tummarna