Tumba bruk

Guidad tur i Tumba bruksmuseum, 25 april kl 13.00

Temat för visningen är ”svenska sedelhistorien och sedelpapperstillverkning vid bruket historiskt och idag”.

Det finns även ett museum som är väl värt att titta på.

Tumba sedelpappersbruk är ett resultat av en slump, på ett sätt. Det var vid ett sammanträde med styrelsen för Riksens Ständers Bank (Riksbanken) 26 februari 1755 som en av ledamöterna fick en möjlighet som han inte kunde låta gå förlorad. Riksbankens styrelse diskuterade hur man skulle få bukt med några falska sedlar som tryckts med äkta holländskt sedelpapper. En lösning var att börja tillverka eget papper, istället för att köpa från Holland. Men var skulle pappersbruket kunna ligga? Styrelseledamoten Edvard Carleson, ägare av ett olönsamt textilbruk i Tumba, höjde sin hand och sin röst. Resten är inte endast historia, utan även en fascinerande historia kantad av triumfer, svåra tider, blomstrande och död.

Bruksmuseets café är öppet och vi kan fika eller äta en lättare lunch efter visningen.

Kostnad för medlemmar och medföljande är 100 kr. Anmäl dig till senast den 17 april. Betala gärna till vårt bankgiro senast den 17 april. När du anmäler dig så ange namn och aktivitet.

Hitta dit

Pendeltåg till Tumba station. Från Tumba station ta buss 725, gå av vid hållplats Tumba bruksmuseum, gå bakåt i bussens färdriktning och följ skyltar till museet. Cirka 350 meters promenad. Man kan också åka från norra Botkyrka ta någon av bussarna 707, 708, 737 eller 738, gå av vid hållplats Tuna, eller hållplats Tumba bruk, följ skyltarna till museet. Cirka 350 meters promenad.

Notera att det pågår en hel del vägarbeten i området som påverkar både biltrafik och gångvägarna.

Vill ni ha skjuts från Tumba station så hör av er till Susanne Andersson.