Guidad tur på Rosendals slott den 16 augusti klockan 14:00

Rosendals slott ute på Djurgården i Stockholm är ett unikt dokument över den svenska empirstilen, så kallad Karl Johan-stil. Slottet uppfördes på 1820-talet åt kung Karl XIV Johan. Rosendal var ett lustslott dit medlemmar av kungafamiljen åkte när de vill komma bort från det formella hovlivet i stan. Karl XIV Johan och hans familj utnytt- jade flitigt Rosendal under sina sommarperioder i Stockholm. Sköna dagar åkte man häst och vagn till Djurgården för att promenera i naturparken och man ordnade gärna mottagningar av olika slag på Rosendal. Till stor del står slottet än i dag som det gjorde under Karl Johans tid.

Visningen tar ungefär en timma. Från Rosendals slott är det sedan en kort promenad till Rosendals trädgård där det bland annat finns ett trevligt café för de som väljer att avsluta besöket med en fikapaus.

Kostnad för medlemmar 90 kronor och för medföljande 120 kronor.

Hitta dit:

Kollektivtrafik : Spårvagn till Bellmansro, därefter följ skyltar Rosendal, promenad cirka 700 m. Bussar till Djurgårdsbron. Gå över bron och ta strandpromenaden längs vattnet på vänster sida om bron. Följ strandpromenaden längs Rosendalsvägen fram till slottet, cirka 1 km.
Bilväg: Djurgårdsvägen/Sirishovsvägen till Rosendalsterassen. Parkeringsplatser finns, följ skylt P-Rosendal. Från parkeringen promenad cirka 300 meter.

Adress: Rosendalsvägen 49, Kungl. Djurgården

Tillgänglighetsanpassning:
Hiss och ramper. Med anledning av byggnadens ålder och slottets kulturhistoriskt känsliga miljö saknas hiss och ramper. Att besöka Rosendals slott med rullstol är tyvärr ej möjligt på grund av de känsliga golvtextilierna.
Trappsteg. Det är 5 trappsteg in till slottet. Från nedre till övre våningen är det 25 trappsteg och det finns trappräcke som täcker 24 av dessa trappsteg. Det finns 15 vikbara pallar som är tillgängliga att låna under visning.
Toaletter finns ej inne i slottet. Allmänna toaletter finns vid Rosendals trädgårdar. https://www.kungligaslotten.se/vara-besoksmal/rosendals-slott.html