Statsvandring på Söder – 8 oktober kl 13.00

Statsvandring med Uffe Berggren “walk and talk”. Samling vid Mosebacke torg.

Uffe Berggren journalist, fotograf, författare. Tidigare anställd vid STU och NUTEKs informationsavdelning.

De senare decennierna på 1800-talet är spännande genom att av Sveriges befolkning på den tiden, ca 5 miljoner, bodde 80 procent på landsbygden och endast cirka 20 procent i någon slags urban miljö – idag bor cirka 7-8 miljoner (av tio miljoner) i någon slags urban miljö. Mycket har förändrats det senaste drygaseklet! Uffe låter oss uppleva den utvecklingen genom tre och kanske fler exempel.

Vi får dricksvatten i Stockholm från 1861. Mosebacke vattentorn.

Elen gör sitt intåg i huvudstaden så sent som 1877.. Bilden visar Katarinastationen som nu är en moské.

Det blir skola för alla från 1844. Vi fortsätter till Katarina norra folkskola..

Rundturen tar cirka en timme och är ungefär en kilometer lång. Under vandringen är alla välkomna att ställa frågor och diskutera. Därav uttrycket ”Walk and talk”
Efter vandringen har vi planer på att hitta ett fik där vi kan ha en trevlig stund tillsammans.

Kostnad

För medlemmar och medföljande: 120 kronor.

Anmälan

Anmälan görs senast den 4 oktober. Kom ihåg att ange aktivitet och namn på de som deltar vid betalning. Betalar gör du också senast den 4 oktober. Betala helst till vårt bankgiro.