Vi besöker Stockholm exergi. Värtaverket 14 november.

Guidad tur med start 14.00
Fika serveras från 13.40
Ingen kostnad

I centrala Stockholm, vid Värtahamnen, ligger Stockholm Exergis största kraftvärmeverk. Värtaverket är en välkänd del av Stockholms stadsbild sedan förra sekelskiftet samtidigt som det är en toppmodern, världsunik anläggning som producerar både el och värme till Stockholmarna.

Vi blir guidade runt i verket. Det innebär gående i trappor (hiss saknas) och gående på så kallade gretinggolv (dvs gallergolv). Som besökare blir vi försedda med hjälmar men tänk också på att ha lämpliga skor, som klarar fabriksmiljö.

Vi kommer att få en inblick i verksamheten och speciellt deras omfattande utvecklingsarbete. Erik Dahlén som är ansvarig för forskning och utveckling vid företaget och hans medarbetare kommer bland annat att berätta om ett pågående stor EU-projekt inriktat på att utveckla teknik för avskiljning av koldioxid från rökgaser.

Adress: Jägmästargatan 2

Dit kan du/ni komma med egen bil. Gästparkering finns nära huvudingången vid Jägmästargatan 2.

Eller så åker ni tunnelbana till Ropsten (13 och 14 på röda linjen) uppgång Hjorthagen. Gå sedan till vänster och följ Jägmästargatan till Jägmästargatan 2.

Publicerat

i