Utflykt till Ytterby gruva på Resarö den 13 juni

OBS avresa från Stockholm sker redan 11.05

Genom analyser av mineraler som brutits i gruvan har åtta olika grundämnen upptäckts, exempelvis de av platsen namngivna Yttrium och Ytterbium. Ingen annan plats på jorden har bidragit så mycket till upptäckten av grundämnena i det periodiska systemet. Därför är platsen uppmärksammad som “Historical landmark” av amerikanska materialorganisationen ASM International och det Europeiska kemistsamfundet och därför vill nobelpristagare i fysik och kemi uppleva gruvan.

Gruvans drift varade i cirka 300 år innan nedläggningen år 1933. I gruvan bröts stora mängder kvarts och fältspat. De var viktiga i framställningen av järn respektive porslinstillverkning, inte minst vid Rörstrand och Gustavsberg. Under Kalla kriget växte behovet att lagra oljor säkert, som ett led i att stärka försvarsberedskapen. För detta syfte undersöktes många gamla gruvor. Ytterby Gruva föll väl ut. Under några decennier lagrades där ca 57 000 kubikmeter bränsle.

På ön blir vi mottagna av Eric Thorslund som kommer att guida oss och berätta om gruvans historia. Vi kommer att vara i dagbrottet.

Efter guidningen har vi tid för en picknick. Du väljer själv vad du vill göra picknic-fika eller lunch. Och du tar själv med dig vad du vill dricka och äta. Picknicken äger rum utomhus i naturen.

Resa
Åk inte bil, det finns få p-platser vid gruvan.
Utresan startar vid KTH. Där tar vi buss 670 till Vaxholm. Bussen avgår 11.05 och är framme i Vaxholm 11.55. Från Vaxholm tar vi pendelbåt 0507 till Ytterby brygga. Den avgår 12.15 och är framme 12.38.

Hemresa sker från Ytterby brygga med pendelbåt 1202 kl. 14.41 och är framme vid Strömkajen 16.09. Men du kan hoppa av båten tidigare om du vill, Gåshaga, Hasseludden, Nacka strand och Slussen.

Kostnad
Föreningen står för guidningen. Deltagare (medlemmar och medföljande) betalar 60 kronor.
Resan betalar du/ni själv och glöm inte att ta med er vad ni vill ha till picknicken.

Anmälan görs senast den 10 juni.
Kom ihåg att ange aktivitet och namn på de som deltar. Betala gör du också senast den 10 juni. Betalar helst till vår bankgiro.

Publicerat

av