Ernst Josephson – Konst, poesi och musik.

Välkommen till Waldemarsudde på en guidad tur onsdagen den 20 september klockan 14.00

Vi samlas i entrén 5 minuter innan.

Detta är den första stora monografiska utställningen med Ernst Josephsons konst på över tjugo år. Det är en mångfacetterad och tematisk utställning som med nya perspektiv lyfter fram Josephsons uttrycksfulla måleri, teckningskonst, poesi och musik.
Ernst Josephson (1851–1906) var under sin levnad en av Sveriges mest nyskapande konstnärer med en omfattande produktion av porträtt, historiska och mytologiska motiv samt genremåleri. Efter ett psykiskt sammanbrott, och ett insjuknande 1888, bestod hans konstproduktion främst av teckningar. Under den senare delen av hans liv tillkom även flera målningar samt ett stort antal dikter och musikstycken.
Utställningen innehåller över 100 verk av Josephson i olika material och tekniker, såsom måleri i olja och akvarell, teckningskonst samt ett urval av hans bevarade manuskript till diktsamlingarna Svarta rosor (1888) och Gula rosor (1896) och exempel på hans nedtecknade noter. I en fördjupningsdel om konstnärens poesi och musik klingar även inspelade pianostycken, som Josephson har komponerat.

Max 25 stycken deltagare. Anmälan vill vi ha senast den 15 september.

Kostnad: Medlemmar 120 kr, medföljande 150 kr
(om den medföljande inte är pensionär så kostar det 170 kr)

Kommunikation
Spårvagn 7 alt buss 67