Vi besöker Riddarholmskyrkan och får en guidad tur den 21 augusti klockan 13.00

Riddarholmskyrkan är de svenska kungarnas gravkyrka och Stockholms enda bevarade medeltida klosterkyrka. Här vilar bland andra de medeltida kungarna Magnus Ladulås och Karl Knutsson Bonde. Med drottning Kristina som enda undantag, vilar här de svenska regenterna från Gustav II Adolf (d. 1632) till Gustaf V (d. 1950). Kyrkan är främst en grav- och minneskyrka, som förvaltas av Riksmarskalksämbetet och Statens Fastighetsverk.

Praktisk information inför vårt besök:

• Riddarholmskyrkans golv av gravhällar är mycket känsliga. Käppar med metallspets eller skor med broddar får inte användas i kyrkan.
  • Fotografering och filmning är tillåtet för privatpersoner för privat bruk, dock utan blixt/lampor, stativ, selfiepinne eller annan fast utrustning såsom 360-kamera eller drönare, och så länge det inte stör övriga besökare, visningar eller annan verksamhet.
  • Stora väskor, ryggsäckar och paraplyer får ej tas med in i kyrkan, utan placeras på hänvisad plats.
  • Av hänsyn till andra besökare och personal, ska ringsignalen på mobiltelefoner vara avstängd.
  • Ingen besöksparkering till kyrkan. Parkeringsplatser finns på Riddarholmen som förvaltas av Stockholms stad.
  • Toalett i kyrkan saknas. Närmsta toalett finns vid Riddarholmens parkeringsplats, Wrangelska backen/Gymnasiegränd. Stadstoalett,
    avgift 5 kr.

Kostnad

Föreningen står för guidningen. Deltagare (medlemmar och medföljande) betalar 65 kronor.

Anmälan görs senast den 15 augusti

Kom ihåg att ange aktivitet och namn på de som deltar vid betalning.

Betalar gör du också senast den 15 augusti. Betala helst till vårt bankgiro.

Publicerat

av